Kritika - Klaris.hu - Gyógyír északi szélre
2012. 01. 03.

Kritika - Klaris.hu - Gyógyír északi szélre

Klaris.hu - Gyógyír északi szélre

A szépen felújított 19. századi kúria épület belső udvarán újabban nyári, szabadtéri játékok tartatnak. A hely szűkös ugyan, a színpad egy nagyszobányi terület, a nézők a maradék helyeket foglalják el „székestül”. 140 férőhelyet lehet maximálisan képezni az udvaron. Sajnos, nem minden székről látható be az egész színpad, én sokat nyújtogattam a nyakam, hogy lássak, időnként pedig egyes szavak, mondatok nem hallatszottak jól. Az egységes helyárba (3000 Ft) viszont beletartozik az ülőpárna, hogy komfortérzésünk teljes legyen. Ottlétemkor teltház volt.

A kétszemélyes kamaradarab, Daniel Glattauer műve, ami a „Gyógyír északi szélre” címet viseli (fordító: Kajtár Mária), az Orlai Produkciós Iroda felfedezése, és a Belvárosi Színház sikerrel játszotta az elmúlt színházi évadban. Kifejezetten jó választásnak tartom az Óbudai Társaskör nyári programja számára, már csak azért is, mert nem ugrabugráló vígjáték, és nem kényszer „happy ending” a befejezése.

A mű regény formában íródott eredetileg, modern korunk kommunikációs vívmányát, az e-mailt használja közvetítő közegként annyira, hogy az e-mailező két szereplő, Emmi és Leo nem ismerik egymást, párbeszédük a drótpostán zajlik.

Természetesen akaratukon kívül kezdenek levelezésbe, egy véletlen folytán Emmi Leónak küldi az e-mailt, amiben lemondja a megunt képes újságot, válasz választ követ, és máris kialakul a távszerelem, ami persze hullámzik folyton folyvást. Csipkelődnek egymással, előbb Leo az, aki gúnyos válaszokat ad Emminek, kioktatja, lekezeli, sőt régi szerelmének, Marlene-nek „dicsét zengi”, később Emmi vonul vissza, persze inkább bizonyságot akar, hogy a férfi őt akarja, őt szereti, nem pótlékként használja stb. Tulajdonképpen ez az állandó érzelmi hullámzás tartja fenn az előadás két órája alatt az állandó figyelmet. Nincs szünet, nem is hiányzik, így legalább nem zökkenünk ki a két fél kapcsolatának folyamatából.

A színpad stilizáltan ugyan, de megosztja a szereplők lakását, a baloldal Emmi hálószobája, a jobb Leóé, a válaszfal csak képzeletbeli. A laptop ott van mindkét lakásban, de nem szerves része a játéknak, mert a szereplők nem ülnek előtte e-mailt írva közben, legfeljebb ránéznek, hanem az általuk írt szöveget eljátsszák színészi eszközeik segítségével, állandóan mozognak, ki-be mászkálnak a szobából, hol isznak, esznek, hol fogat mosnak, öltöznek, lefekszenek, érzelmeiket folyamatosan kifejezik a nézők felé.

Azt hinné az ember, hogy két teljesen magányos félről szól a darab, akik partnert keresnek egymásban. Nos, tényleg keresik a partnert, ám Emminek van férje, de ő teljes szabadságot biztosít feleségének, Leo ugyan nőtlen, de hébe-hóba vannak partnerkapcsolatai. A valóságos találkozás lehetősége lóg a levegőben egész idő alatt, mi nézők szinte sóvárgunk utána, mégsem jön létre. Első alkalommal nem ismerik fel egymást a megbeszélt találkahelyen (egy bárban), másodszor már a férfi lakására kéne menni Emminek, de nem tudja megtenni, mert férje egyetlen szóval, akaratlanul elárulja, hogy tud a kapcsolatról. Ez pedig zavarja az asszony lelkiismeretét. Így ér véget a netes kaland.

A kamaradarabot Göttinger Pál rendezte, semmi avantgárd nincs benne, ahogy a díszlet- és jelmez is hagyományos (Sebő Rózsa), Leo szobájának fotelje kifejezetten ósdi jellegű, amibe egy 30-as fiatalember manapság már bele se ülne.

Fullajtár Andrea és Őze Áron szívügyüknek tekintik az általuk megformált figurák sorsát, nagy átéléssel játszanak, örömüket lelik a játékban. A címlapról hiányzik a férj hangját alakító Hegedűs D. Géza neve. Ha csak a hangja hallatszik, akkor is ő mondja – igaz, magnóról.

Daniel Glattauer regénye a helyszínen megvásárolható magyar fordításban.

Földesdy Gabriella