Nincs barátság férfi és nő közt
2013. 10. 04.

Nincs barátság férfi és nő közt

Férfi és nő között valószínűleg nincs barátság – mondta Kern András, miközben a legújabb szerepéről beszélgettünk vele. Október 3-án lesz a Hitted volna? premierje, amelyben 27 év után ismét együtt dolgozik Hernádi Judittal és Verebes Istvánnal.

A darab egy férfi és nő közti kapcsolatról szól, akik 30 éve barátok. A világ nagy kérdése, hogy létezik-e barátság férfi és nő között. Ön szerint létezik?

Kern András: Fogalmam sincs. Valószínűleg nem. Ezeknél sem létezik, csak addig volt így, amíg mindkettő házas volt. Most, hogy nincs férjük és feleségük, a pasi rögtön el akarja venni a nőt.

hitted_volna-58

Hitte volna, hogy ilyen hosszú idő után újra együtt dolgoznak majd hárman?

Kern András: Igazából soha nem gondolkodtam ezen, de nagyon örülök, hogy így alakult.

Verebes Istvánt Ön ajánlotta rendezőnek. Miért?

Kern András: Bizonyos dolgokhoz bizonyos emberek értenek. Egy nagyon tekert, művészgondolkodású ember, aki nagyon modern, és szeret mindent átformálni, egy ilyen alkotáshoz nem biztos, hogy jó lenne. A Hitted volna? típusú vígjátékokhoz szív, humor és megfelelő érzékenység kell, ezek pedig a Pistánál mind megvannak.

Milyen volt 27 év után újra találkozni, és együtt dolgozni?

Kern András: A találkozás jó volt, együtt dolgozni ugyanolyan, mint minden másik színdarabnál: a munka nehéz, egy előadást kell létrehozni. Legyen szó bármilyen produkcióról – művészdarab, tragédia, vígjáték, thriller –, nehéz megcsinálni, egy héttel a premier előtt pedig még nehezebbnek tűnik az egész.

hitted_volna-75

Az se segít, hogy gyerekkora óta ismeri a rendezőt?

Kern András: Nem. A bemutató közeledtével teljesen mindegy, hogy ki az illető. Ha egy jó, ehhez a stílushoz értő, számomra vadidegen direktort kaptunk volna, akkor is ugyanilyen lenne a munkafolyamat, ugyanígy érezném magam.

Azt nyilatkozta, hogy ha nem az anyaszínházában, a Vígszínházban játszik, akkor olyan darabokat keres, amelyek illenek Önhöz. Milyen darabok illenek Kern Andráshoz?

Kern András: Amikor a kezembe kerül a történet, akkor érzem azt, hogy igen ez jó lehet nekem. De így nem tudom kimondani, hogy ilyen vagy olyan karakter illik hozzám. Ami jön és megtetszik, azt megcsinálom.

Az egyik ilyen „megtetszett önnek” karakter volt A kellékes színházi „munkása” is. A kellékes egyszemélyes darab, nehezebb volt ezzel dolgozni?

Kern András: Halálosan pontosan ugyanolyan, mint egy sokszereplős előadással. Nem a benne szereplő színészek számától lesz nehéz. Vannak olyan dolgok, amelyek nehezek, például egy héttel a premier előtt egy színdarab létrehozása. Bodrogi Gyula egyik történetét tudnám ehhez elmesélni. „A színész borzasztóan szeretné eljátszani a Hamletet, és nagyon boldog, amikor a próbatáblán megjelenik a szereposztás, ahova oda van írva: Hamlet – Bodrogi Gyula. Aztán elkezdődnek a próbák, és egy perc múlva kiderül a színész számára, hogy a Hamlet nem is olyan jó szerep, hogy a szöveget nem lehet megtanulni, hogy Shakespeare egy hülye, hogy a rendező nem ért hozzá. Ekkor már nem olyan öröm a Hamlet, mert dolgozni kell vele, meg kell tanulni a szerepet, a végére az ember utálja az egészet, a fickót és a darabot is. Aztán jön a prömier, megdicsérik az előadást, és akkor megint örül az ember. De a kihirdetés és a bemutató közti időszak egy kínszenvedés.”

hitted_volna-22

Ön most miért utálja Hermant, a férfit, akit megformál a darabban?

Kern András: Mert nem tudom a szövegét, nem tudom, hogy pontosan mikor, hova kéne mennie, nem tudom, hogy milyen indítékkal, nem tudom, hogy mit akar. Különben nem utálom, csak olyan jó nehéz csinálni. Amikor elkezdjük játszani, akkor már jó lesz.

Ha nem színészként megy színházba, akkor mit néz szívesen?

Kern András: Bármit szívesen nézek, ha van erőm hozzá, akkor minden érdekel, de egyébként rém nehezen megyek el színházba, mert mindig játszom. Ha van két-három szabad estém, akkor rettenetesen lusta vagyok, otthon szeretek lenni, tévét nézni, vagy semmit tenni.

Szeretlekmagyarorszag.hu