Hair
2015. 06. 29.

Hair

Nehezen indul. Jók a közönségnek szóló kiszólások, de kicsit didaktikus a négerezés, cigányozás, nincs szituáció, nincs történés. Nagy Dániel Viktor erőteljes színpadi jelenléte az első kitörési pont, játéka és fantasztikus éneklése az első igazi esemény. Lassan kirajzolódnak a karakterek, a színes forgatagban Lovas Rozi hideg fejjel szexre éhes tinilánya tűnik ki. Kiváló a Wágner Puskás Péter vezette zenekar, a második részre feljavul a keverés, a számokból csak egy refrén szól, ez annak ellenére gördülékenyebbé teszi a tempót, hogy aszokottnál vagy kétszer annyit hallunk belőlük. 

 Szabó Kimmel Tamás figurában, énekbenis erős, átütő a kórus, mindenki rátermetten mozog, egységes az együttes, nincs különbség főszerepmellékszerep, énekes és táncos között. Bánfi Fruzsi nemcsak mint idegenvezető, de mint táncosénekes is kiváló, Hajdú Anita veszett sikolyok és szteppcsodák specialistája, Tolnai Hella több alakban reményzöld sugárzással ragyog.A rendkívül összetett, gomolygóan színes koreográfia, Bodor Johanna káprázatos munkája konstruktív fundamentuma az előadásnak. Időben, térben virtuózan komponált, szüntelen viharzás, az ezerarcú mozgások azonban biztos kézzel szerkesztett egységbe szerve ződnek. A gúlákba csúcsosodó dalrefrének mellett duók, triók, szólóvillanások is helytkapnak, gazdagok a stíluselemek, megfér egymás mellett Pálfi Gabriella pliéje, Vágási István izolációs technikája, Finta Gábor breakdances halálszáma. USA zászló színeiben pompázó hordók kerülnek a színpadra, a Hare Krishna himnusz és aSzabadság-dal szédületes fokozása többperces dobkoncertbe torkollik. A társulat letaglózó energiával veri szét tudati gátjainkat, az első rész vége valójában a musical lenyűgöző fináléjává válik.A szünet után hamisítatlan mohácsis színház veszi kezdetét. 

Párhuzamosan fut Berger szerelmi és Bukowski katonai története. Hiába égetik a behívókat, az utóbbinak el kell menni a vietnami háborúba. Hiába van a szerepek zseniális kettőzésével két anyja, két apja,hiába idézi meg az egyik, Róbert Gábor a világháborúban elesett nagybácsi, Király Dánielóva intő szellemét, a sorozáson Szabó Kimmel Tamás cinikus tisztje, Keresztény Tamás goromba őrmestere és az örökmozgó pálcás tizedes, Lovas Rozi ágyútöltelékké alázza.A kislányos Hargitai Veronika fikarcnyi énekével is emlékezetes tud lenni, a produkciólegjobbja, Radnay Csilla két generációt ugrik a finomlelkű tinédzser és a nagymama szereppárjában. Lírai vallomásában megejtő pianókkal bűvöl el, ősz parókában fantasztikusjátékkal hozza az ifjúsággal egyetértő, ám esernyőjével igencsak indulatosan fegyelmező matrónát, aki klasszikus nagyáriájában operai szinten uralja a színpadot és a koloratúrát.

Mátyássy Bence rettegve bolyong a front zűrzavarában, parancsnoka, a félelmetesen karizmatikus Nagy Dániel Viktor briliáns monológban világosítja fel: őt itt eleve az emberveszteség kategóriájába sorolták. A két katona mennyei kontrasztként, énekelve idézi azörökérvényű shakespearei sorokat: egy tűnő pillanatra a Béke Angyala suhan át a falakcsillagos lobogói fölött.Valóban más, valóban nekünk szól és rólunk, Mohácsi János és a csodálatos együttes alkotása valóban a jelenidő igazi Hair-je. 2015. június 24-i bemutató

Forrás: Fehér Elephánt