Minden ötödik órában - beszámoló az Ellemagazin.hu-n
2013. 04. 14.

Minden ötödik órában - beszámoló az Ellemagazin.hu-n

A hideg futkosott a hátamon, öt másodpercenként. A mellkasomban dübögtek a hangok, a páholy korlátjába kapaszkodva néztem az emberi léleknek fájdalmas mozdulatokat. A piros székekben ülő társaimmal együtt osztoztunk a döbbenetben. Április 10-én az Átrium Film-Színházban bemutatták az Orlai Produkciós Iroda és Bozsik Yvette legújabb, felkavaró darabját.

1401-1Magyarországon minden ötödik órára jut egy a családon belüli erőszakhoz köthető bírósági ügy. A világon minden harmadik nő élete során megtapasztalja a fizikai, lelki, szexuális vagy gazdasági erőszak valamilyen formáját. Az áldozatok nagy része nő és gyerek, de valójában az egész társadalom érintett és sérül, ki áldozatként, ki elkövetőként, ki néma vagy éppen beavatkozó szemtanúként.

Szerdán este másfél órát láttam ebből egyetlen színházi darabba sűrítve. Ez olyan intenzív másfél óra volt, hogy még egy pisszenést vagy köhintést sem lehetett hallani. Itt nem voltak a jelenetek között tapsok és nevetések, csak a súlyos és őszinte valóság. A magyar családok valóságai. „Itt Magyarországon vagy így, vagy úgy, de mindenki üti a nála gyengébbet” - mondta az egyik interjú alkalmával Rába Roland, a Minden ötödik órában című darab egyik színésze. És itt pont ez a lényeg.

Hétköznapi emberek - ajtók mögött. Aztán az a hat színész és minden ötödik percben feltépve az ajtókat, másik szeletet kapunk a rémálomnak hitt igaz történetekből. Bírósági jegyzőkönyek, interjúk, levelek a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesület kutatásaiból, és történetek a kortárs világirodalom remekműveiből: többek között Bergman, Bukowski és Agota Kristof szövegeiből.

1890-1

Az előadás rendező-koreográfusa Bozsik Yvette több olyan produkciót is maga mögött tud, amelyben a prózai színház és a tánc találkozása torokszorító témát dolgoz fel. Kitűnő alakításokat láthattunk, ahol már a szavak nélküli gesztusok is a hatalomról, az erőről és az erőszakról árulkodtak. Világos megfogalmazás egy zűrzavaros témáról, ahol kiderül, hogy minden áldozat a négy fal között csak egyet ér, az összes többi órában pedig félelem ül a szobában.

Dakos Edit