OPI Extra

OPI Extra

Dante: Pokol

 Az Orlai Produkció és a Katona József Színház Dante: Pokol című előadása és a hozzá tartozó drámapedagógiai foglalkozás az ország bármelyik középiskolájába eljuthat.

Dante hétszáz évvel ezelőtt, 1321-ben, a halála évében fejezte be az Isteni színjátékot. Előadásunk Dante misztikus utazásának azt a részét mutatja be, amelyben a Poklot járja végig Vergilius vezetésével, és olyan bűnösökkel találkozik, akik nemcsak saját korukra hatottak, hanem életük és haláluk számos tanulságot tartogat az utókor számára is. Mértéktelenek, csalók, megtévedt szerelmesek, tolvajok, gyilkosok, öngyilkosok, jósok, hízelgők, nyerészkedők, viszályszítók, árulók jelennek meg burjánzó összevisszaságban a pokolbeli tájakon, köztük Dante politikai ellenfelei is (hiszen épp korának kétségbeejtő politikai helyzetén elkeseredve kezdte írni az Isteni színjátékot két évtizeddel korábban), akik akár a mi kortársaink is lehetnének. A kalandos történet különböző mozzanataihoz mindenki más-más asszociációkat társít aszerint, hogy kinek-kinek mit jelent a Pokol a 20-21. században.

Nádasdy Ádám 2016-ban újrafordította az Isteni színjátékot. Fordítása megváltoztatta viszonyunkat a vitathatatlanul fontos, ám némiképp megközelíthetetlen remekműhöz: attól, hogy nem archaizálva, irodalmiasan, hanem mai, élő nyelven és – nem mellesleg – érthetően szólal meg, közel került a mához Dante világa, a dantei utazás pedig egyszerre lett megrendítő és szórakoztató.

A Dante Alighieri Isteni színjáték című elbeszélő költeményének első részéből készült monodrámát kilencedik osztálytól ajánljuk. A tantervben is szereplő mű Pokol epizódját mutatja be az előadás, a kísérő foglalkozás pedig interaktív, rendhagyó irodalomóra formában a teljes művet körbejárja. A drámainstruktorokkal zajló közös munka nemcsak a mű feldolgozásában, hanem a kritikai gondolkodás és a csapatmunka fejlesztésében is segít, így nagyban hozzájárul az osztályok valódi közösséggé formálódásához, a helyes vitakultúra kialakításához.

A művet Gyabronka József tolmácsolásában, az iskola saját helyszínén, a nagyteremben vagy a díszteremben ismerhetik meg az érdeklődő középiskolások.

Az előadás hossza 70 perc, a hozzá tartozó feldolgozó foglalkozás, amely az előadással azonos vagy más napon is megtartható, 45 perc hosszú. A megvalósítás feltételeit minden partnerünkkel külön egyeztetjük. A Tantermi Színházi Szemle támogatásának köszönhetően a programot ingyenesen juttathatjuk el az iskolákba.

Részletek az előadásról: ide kattintva

Az előadással kapcsolatos információk: orlai@orlaiprodukcio.hu

A feldolgozó foglalkozással kapcsolatos információk: extra@orlaiprodukcio.hu

Állj bele!

Találkozás, együttlét, közös gondolkodás, inspiráló történetek, kreatív feladatok – ez az Állj bele!, az Orlai Produkciós Iroda közösségi játéka, amely személyes alkalmakon és az online térben is várja az új élményekre nyitott, játékos kedvű nézőket.

Itt a helyük, ha szeretnének

  • új emberekkel találkozni,
  • inspiráló történeteket megismerni,
  • érdekes, elgondolkodtató és kreatív feladatokban részt venni,
  • izgalmas témákról beszélgetni,
  • a megszokott ritmusból kimozdulni,
  • két tartalmas órát tartalmasan eltölteni.

 

Az Állj bele! játékvezetői, Csikász Ágnes és Nagy Zsombor drámainstruktorok. Vezetésükkel izgalmas, sokakat érdeklő kérdéseket boncolgatunk, köztük társadalmi, szociális, sőt akár tabutémákat is. A kétórás alkalmakon megosztjuk egymással gondolatainkat, különböző véleményeket és nézőpontokat vizsgálunk meg. A játékos együttléteken minden alkalommal csatlakozik hozzánk az Orlai Produkciós Iroda alkotóközösségének egy-egy tagja is.

 

Állj bele! foglalkozások

 

Ismered a határaidat? 

Hol húzod meg a határaidat? Át mered lépni őket? Érezted úgy, például a karantén alatt, hogy átlépted valamelyik határodat? Hogyan éljük meg és hogyan reagálunk, ha szélsőséges helyzetbe kerülünk? Mikor és mit vállalunk be/fel? Hogyan lehet minket kimozdítani a komfortzónánkból? Egyáltalán: ki kell-e mozdulnunk belőle?

Valódi és virtuális kapcsolataink

Vajon könnyebben alakítunk ki kapcsolatokat online, mint személyesen? Mi a fontosabb a másikban: a hozzánk hasonló vagy a tőlünk eltérő tulajdonságai? A vírushelyzetben az email, a Facebook, a Skype, a Zoom szorosabbá tette kapcsolatainkat? Az online kapcsolattartás hosszabb távon is működtethető? A mai korban könnyebb a társkeresés, mint a randiappok nélküli világban volt? Lehet-e több Nagy Ő az életünkben?

Mi lett volna, ha...?

Hogyan alakult volna az életem, ha…? Egy-egy drámai vagy szürreálisan komikus helyzetben bizonyára mindenki eljátszott már ezzel a gondolattal. Milyen lenne az a másik élet? Igaz-e a mondás, hogy mindenki a maga sorsának kovácsa, vagy valóban léteznek eleve elrendelt dolgok?

Játék a mássággal

Mitől függ a másság megítélése és elfogadása? Mi a szerepe a félelemnek a kirekesztésben? Hogyan válik valaki kiközösítetté? Felül lehet írni az ősi indulatokat?

A velünk élő erőszak

Hol kezdődik az erőszak? Hogyan viszonyulunk hozzá, ha az utcán, a munkahelyen, az iskolában vagy a családon belül történik? Hogyan, ha áldozatok, ha elkövetők vagy csak a szemlélői vagyunk? Merünk beszélni róla?