Tényleg mindent jobbá tesz a szeretet?
2021. 09. 15.

Tényleg mindent jobbá tesz a szeretet?

2021. szeptember 5-én David Hare Amy világa című drámájának bemutatójával vette kezdetét az Orlai Produkciós Iroda színházi évad a Belvárosi Színházban. Az előadásban négy jelenetben bontakoznak ki az emberi sorsok. Hare az angol drámaírás egyik legkiemelkedőbb alakja, műveiben a lélek és a családi kapcsolatok állnak a középpontban. Valló Péter rendezésében Hernádi Juditot, Hámori Ildikót, Gombó Violát, Dékány Barnabást, Kardos Róbertet és Zakariás Mátét láthatjuk.

David Hare drámájának ősbemutatójára 1997-ben került sor a londoni Nemzeti Színházban. Judy Allent, az első felvonásban pályája csúcsán, a másodikban annak végén járó ünnepelt színésznőt Judi Dench alakította. A magyarországi premier rendezője, Valló Péter elmondása szerint „Az Amy világa a lélektani realizmus szabályai szerint megírt szép színdarab a 20. századból, és kell hozzá egy nagy színésznő”. Szerencsére nagy színésznőkből nincs hiány a magyar színházi világban sem, az Orlai Produkciós Iroda előadásában Hernádi Judit nyújt felejthetetlen alakítást a szerethető, vicces, magabiztos, de mégis törékeny Judyként.

A címszerepben Gombó Violát láthatjuk, a barátját, később pedig férjét, Dominicet Dékány Barnabás alakítja. Amy Judy lánya, akinek személye a többi karakteren keresztül nyer értelmet. Felnőtté válása során önmagát és saját útját keresi, bízva abban, hogy az majd eltér anyjáétól. A lányt azonban egészen a darab végéig más emberek határozzák és fosztják meg vagy kényszerítik döntéseire. Az első jelenetben Amy helyett az anyja közli a lány barátjával, hogy Amy terhes. A későbbi jelenetekben Dominic ellehetetleníti Amy és Judy kapcsolatát, mindezek után pedig megcsalja és ezzel ország-világ előtt megalázza Amyt. Az első három jelenetben Amy csak sodródik az árral, hiába próbál meg hol az anyjára, hol Dominicre hatni, mindkettőjük hajthatatlan, végig ugyanazokat a köröket futják egymással.

Kettejük vitája a művészetről alkotott felfogásukból robbant ki, mivel Dominic lenézi a színházat képviselő Judyt. Az önjelölt filmrendező fiú szerint a színház már kihalófélben lévő művészeti ág, a fiatalok egyáltalán nem kíváncsiak ilyen avítt színjátszásra. Szerinte ma már nem lehet becsapni az embereket, a valóságot kell nekik filmen megmutatni. Mindenkinek ismerős lehet a nagy terveket és eszményeket dédelgető, de az életről mit sem sejtő fiatalember, aki a saját útját a hagyományok megtagadásával szeretné definiálni. Dominic jelen esetben a színház relevanciáját vonja kétségbe. Számos drámában hallhattuk már ezt a vitát. Azonban felmerülhet a kérdés, hogy mennyire érdemes egy drámán keresztül, vagyis pont a színházban megkérdőjelezni annak létjogosultságát?

A művészetről nagyon határozott véleménnyel rendelkező fiú és Judy között az első pillanattól kezdve feszült a viszony, de ahogy az első felvonás tetőpontján is láthatjuk, kettejük vitája csak a felszínen szól a művészetről, igazából Amyről van szó.

A négy jelenet alatt rengeteg hétköznapi, mégis fajsúlyos téma bontakozik ki, például az anya-lánya kapcsolatok összetettsége, a szeretet, a pusztító szerelem, a művészlét, a felnőtté válás és az elmúlás. Amy életfilozófiája, hogy a szeretet a legfontosabb, azzal mindent meg lehet oldani, azonban az előadás végével az összes karakter rosszabb helyzetben van, mint az elején.

Az Amy világa legnagyobb erőssége természetesen Hernádi Judit, mintha egyenesen neki írták volna a szerepet. Az elgondolkodtató témák komolyságát humorral oldja fel a szerző, ami talán az első jelenetben Hernádi és Hámori Ildikó párosának köszönhetően működik a legjobban.

Forrás: ELTE Online - Sinkovicz Anita