Didier Caron Hamis hang című drámáját a felújítás után ismét a régi fényében ragyogó Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában mutatjuk be. Az izgalmas és felkavaró darabot Ujj Mészáros Károly rendezi, szereplői Vasvári Csaba és Nagy Dániel Viktor.
Hans-Peter Miller, a Genfi Szimfonikusok maximalista karnagya fáradtan tér a koncert után öltözőjébe. Telefonon még lehordja féltehetségűnek tartott zenészeit, akik szerinte aznap este nagyon gyengén játszottak, de gondolatban már máshol jár, hiszen hamarosan a Berlini Filharmonikusok művészeti vezetőjeként a világhír felé indulhat karrierje. Öltözőjébe azonban bekopogtat egy különös belga úr, bizonyos Léon Dinkel, aki kezdetben esetlen, majd szimplán csak idegesítő rajongónak tűnik, ám kitartó precizitással, lépésről lépésre megfosztja Miller karnagyot nagyratörő álmaitól, egójától, jelenének és múltjának hazugságaitól…
Didier Caron népszerű francia színész, író, rendező, forgatókönyvíró. Pályáján szerzőként és előadóként is túlnyomó többségben vannak a könnyebb műfajú alkotások, a magyar közönség a Míg az exem el nem választ vagy a Tanguy című vígjátékokból is ismerheti őt. 2017-ben bemutatott Hamis hang című darabja azonban sokak számára meglepetésként szolgált: a fojtogató pszichothrillerből krimibe illő fordulatokkal, egy óramű pontosságával vált át sajátos bosszúdrámává, amelynek hátterében európai történelmünk legsötétebb időszaka sejlik fel.
A Hamis hang párizsi premierjét és az avignoni fesztivál-előadásokat is jelentős szakmai és közönségsiker övezte. A külföldi produkciók sora 2020 augusztusában Szentendrén, előbemutatóval folytatódott, ahol az Orlai Produkciós Iroda és a Szentendrei Teátrum együttműködésében láthatta a közönség a feszültséggel teli kamaradarabot Vasvári Csaba és Nagy Dániel Viktor közreműködésével, Ujj Mészáros Károly (Liza, a rókatündér, X – A rendszerből törölve, Alvilág) rendezésében. „Figyelmet mindvégig fönntartó, fordulatos történet”, „a két színész koncentrált összjátéka” – írta az előadásról a kritika. Az értékelések kiemelték Fekete Anna stilizált, a darab rétegeit, a karakterek múltját és jelenét sűrítő díszletét is, amely a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában különös reflexióval bír.
A rendező úgy fogalmazott, a színészekkel egy kreatív alkotófolyamatban, közös munkával elemeire szedték a darabot, amelynek 32 mikrofordulata garantálja a feszültséggel teli izgalmat. Mindaz, amit a nézők tudnak vagy tudni vélnek, egyetlen pillanat alatt felülíródik, és újra és újra át kell értékelni azt, amit a két karakterről gondolnak.
„A Hamis hangot a legnehezebb munkafolyamatnak tartom, amiben eddigi pályám során dolgoztam” – fogalmazott egy interjúban Nagy Dániel Viktor, aki így foglalta össze a dráma történetét: „A Vasvári Csaba által játszott szorongó, múltjával szembenézni nem akaró, inkább egy párhuzamos világban élő szereplőhöz érkezik egy ember ebből a múltból. Ez a karakter többszörösen »sérült«. Részben ezen átélt múlt miatt, másrészt mert válaszokat keres ehhez a múlthoz, de nincsen kapcsolódási pontja a külvilághoz. (…) Kérlelhetetlen megszállottsággal keresi, ha nem is az igazságot, de a megtörténtek kimondását, néven nevezését. Nincs feloldása a történetnek, mert nincs ellenpont: nincs, nem lehet beszélni megbocsátásról. A katarzis az, hogy a történtek kimondása által mégiscsak történik valami.”
A Hamis hang premierje a koronavírus-járvány miatt a tervezetthez képest egy évaddal később, de az eredeti terveknek megfelelően a felújított, régi fényében ragyogó Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában, Budapest új kulturális terében lesz 2021. október 6-án.