Lélektani játszmák a színpadon – A Becéző szavak című előadásról
2021. 12. 20.

Lélektani játszmák a színpadon – A Becéző szavak című előadásról

A Csokonai Színház szervezésében, az Orlai Produkciós Iroda jóvoltából a debreceni közönség egy hónapon belül két olyan előadást is megtekinthetett, amelynek Hernádi Judit a főszereplője. A Lovardában vendégszereplő Valódi hamisítvány után 2021. december 13-án este a Kölcsey Központ adott otthont a Becéző szavak című darabnak.

A Larry McMurtry regénye és a Paramount Pictures Corporation filmprodukciójának James L. Brooks által írt forgatókönyve alapján adaptált, Kocsis Gergely rendezte darab a címével ellentétben korántsem a becéző szavakról szól. Hanem egy olyan anya-lánya viszonyba nyújt betekintést (amely az életben persze lehet anya-fiú kapcsolat is), amelyet a modernkori pszichológia mérgező kapcsolatnak nevez. Ahol az anya fojtogató jelenléte, pikírt megjegyzései, folyamatos elvárásai egyszerűen ellehetetlenítik a lány mindennapjait.

A Hernádi Judit megformálta mérgező anya, Aurora, és a Péter Kata alakította, az anyjának állandóan megfelelni akaró, de erről a vágyáról egy idő után – hisz ez tényleg megfojtja – lemondó, már felnőtt lány, Emma több évtizedes kapcsolatát követhetjük végig ebben az egész előadás alatt változatlan díszletben, egy lakásbelsőben zajló, de közben földrajzilag és lélektanilag is nagy utazást megtévő produkcióban. A történet elején az épp férjhez menni készülő Emmával találkozunk, aki szinte belemenekül az anyja elől a házasságba: azt érezzük, hogy a még korántsem tökéletes Thomasszal is jobb lesz neki, mint az anyjával. Azt, hogy Thomas korántsem tökéletes, persze nem Emma, hanem az őt mérgező anyja hangoztatja, aki közli, hogy „semmilyen potenciált nem lát ebben a fiúban”, és hogy szerinte erre a lúzerre a lánya nem alapozhat egy életet. Nem is csoda, hogy a fiatal pár a házasságkötésük után nem sokkal az USA egy másik államába költözik, szabadulni akarván Aurorától…

Aurorától azonban nem lehet megszabadulni, mert ott a telefon, amely minden egyes reggel, menetrendszerűen megszólal Emmáék lakásában, csakhogy Aurora továbbra is uralni tudja a lánya életét. Hogy kioktassa az élet dolgairól: hogy miért szül ennek a Thomasnak, de ha már szül, miért azt a nevet adja a gyereknek, amit, miért hízik el a terhesség alatt, miért nem csináltatja meg a frizuráját, stb… Egyszóval Aurora tényleg feljogosítva érzi magát, hogy a jó nagy távolság ellenére is mindennel kapcsolatban beszóljon az egyre bővülő, immár háromgyerekes család anyafigurájának, vagyis a lányának…

A darab finom érzékkel világít rá arra is, hogy Aurora miért érzi szükségesnek a lánya „fojtogatását”. A tíz éve magányos asszonynak ugyanis ez tölti ki a mindennapjait. Hernádi Judit játéka egy magával és az életkorával kezdeni mit se tudó, saját hiányosságait a lánya egzecírosztatásában kiélő nő képét mutatja, és bizony a szavai mint önbeteljesítő jóslatok, több szempontból is megvalósulnak a lánya életében. 

A megjósolt, előre szajkózott problémák, a lánynak állandóan felrótt hibák Emmának nemcsak a házasságát, de egy idő után az egészségét is kikezdik. S Emma betegsége az a pont, ahol erről a mérgező anyáról még több minden kiderül. Addigra ugyanis – a darab súlyos feszültséget keltő mondanivalóját humoros jelenetek formájában oldva – Aurora összejön a szomszédjában lakó űrhajós ezredessel (Gyabronka József). A két öregedő ember egymáshoz való suta közeledésén valóban sokat nevetünk, pontosabban nevethetnénk, ha nem szembesülnénk azzal, ami közben Emmával, Emmáéknál történik. S amely tragédiában az anya ekkor már csak félig vesz részt, mert ekkor derül ki: rendkívül önző is… Az űrhajós megismerése után csak saját maga érdekli, ami nyilván eddig is igaz volt, csak mindezt eddig nem volt másban kiélje, mint a lánya állandó csesztetésében…

Félelmetes pszichés játszma zajlik tehát a Becéző szavak című előadás során a színpadon. Hernádi Judit és Péter Kata tűpontosan adogatják egymásnak a fájdalmas szavakból gyúrt, mélyre menő labdákat, miközben maximálisan képesek a saját belső problémáikat is érzékeltetni a nézővel. A Gyabronka József alakította űrhajós pedig, miközben egy közismert férfitípus, a fiatalabb nőkre „bukó” nőcsábász megtestesítője, szintén egyéb, nem várt lelki mélységekről is képes tanúbizonyságot tenni. Miközben a férjet játszó Horváth Illés egy, az anyósa vele kapcsolatos előítéletét önbeteljesítő jóslat formájában megvalósító figura, aki tehetetlenül és tutyimutyin áll az élet Emmát, s ezáltal őt is ért csapása előtt.

Elgondolkodtató, mély mondanivalójú darab tehát a Becéző szavak, amelynek feszültségét a szereplők humoros jelenetei oldják kissé. Miközben, úgy vélem, hogy a darab közvetítette lélektani dinamikára nemcsak a fővárosban, hanem a cívisvárosban is nagyon sok család, nagyon sok családtag ráismerhet.

Forrás: HajduPress - Gyürky Katalin